31. mars 2009

Jippi, jeg er i gang!

Nå har jeg startet gardinstoff-jakten. Har vært innom en interiørbutikk og lånt ulike gardinhøyder. I denne omgangen har jeg lånt med høyder til stuen og et par til datteren min, Solfrid, sitt soverom. Hun har heldigvis like god smak som moren sin (hehe) og valgte de utrolig søte med blomster på. Hun har alltid vært glad i rosa og har ytret ønske om å få veggene malt i svak, dus rosa. Fargen er representert inni rosen og da blir det pent med dette stoffet. Jeg skal sy sidegardiner av det blomstrete stoffet og liftgardin av det grønne; lekkert – ikke sant?

DSC01497

Kan ikke helt med instillingene på kameraet ennå og ser at fargene ikke er helt korrekt. Den årvåkne leser, ser nok at stoffet er veldig likt til stoffet som jeg sydde heklenåls- og strikkepinneetui av. Enten blir det dette kraftige stoffet med store blomster, eller det under som er litt lettere i vevingen og har små blomster. Når jeg ser på stoffene nå, tror jeg kanskje det blir penest med det småblomstrete – hva synes du? Skal spørre Solfrid og høre hvilket hun liker best.

DSC01500

Den unge frøkna har også funnet en bordlampe som hun hadde veldig lyst på. Hun så den på Ikea for noen uker siden og har snakket om den siden. Passet veldig fint til gardinene – grønnfargen er helt riktig, det er bare jeg som er dårlig fotograf som ikke klarer å stille inn kameraet riktig. Lampen har jeg ihvertfall lovet Solfrid – ikke at den utgjør en stor investering med prislapp på 89,-

LYKTA Bordlampe

Når det gjelder stuegardinene, var det ikke helt klaff. Det er ganske vanskelig med stuegardiner, for det er så utrolig stor forskjell på lyset i butikken, kontra lyset hjemme i stuen. Det er også stor forskjell på lyset i stuen på dagtid og kveld. For å spare meg for noen turer til og fra stoffbutikken, skal jeg nå i ettermiddag ha med meg en sofapute til butikken. Jeg er sikker på at søstrene mine, “ler” av meg nå når de leser dette – de synes jeg er altfor nøye. Jeg klarer imidlertid ikke å la være. Gardiner er rommets utsmykking og da må de stemme 100% – blir ikke tilfreds med noe annet. Søstrene mine har fine gardiner, de også - men de hadde neppe kommet drassende med sofapute til stoffbutikken. Jaja, vet at jeg er pirkete og det er ikke for å være vanskelig…

Min smak er såre enkel: Jeg er alltid tilfreds med det beste.
— Oscar Wilde

Bedre kan det vel ikke sies. Uansett, synes jeg det er kjekt å sysle med slike ting, mens vi venter på å overta huset. Håper at jeg skal være ferdig å sy de fleste gardinene før vi flytter, men det vil tiden vise.

Ønsker deg en fin dag - Jannicke

2 kommentarer:

Elin Osa Søreng sa...

Jeg la merke til at det øverste stoffet var no alà det som ligger ved siden av meg på bordet her, ja ;o) Det er kjempevanskelig med gardiner- jeg har enda ikke funnet DE jeg vil ha. Jeg er ikke så dreven på symaskina heller, så jeg leiter bare etter ferdiggardiner- kanskje jeg burde kikke etter noe jeg kan sy sjøl?! (Hm, det må nok bli en hel liten evighet til- for jeg ha`kke tid nå..) Lykke til med valgets kval, og kos deg med symaskina!

kjerstin sa...

Dette blir helt sikkert kanon bra. Lykke til.